Pre dočasný nedostatok personálu v radoch rušňovodičov boli niektoré
vlaky, najmä na úsekoch Senec – Bratislava-Petržalka, Senec – Galanta,
Nové Zámky – Bratislava, Malacky – Bratislava a Bratislava – Trnava,
dočasne odrieknuté. Od 13. do 17. augusta, teda za päť dní, bolo z tohto
dôvodu úplne alebo čiastočne odrieknutých spolu 23 vlakov. Denne má
pritom ZSSK vypraviť podľa grafikonu 1538 vlakov.
Kováč podotkol, že ZSSK má dlhodobo nedostatok zamestnancov v profesii
rušňovodič, vlakvedúci a v údržbárskych profesiách. V prípade
rušňovodičov to ešte prehĺbila pandémia. Ich odborná príprava bola na
dlhé obdobie zastavená, kurzy a výcvik rušňovodičov sa presunuli. "V
roku 2020 nemohlo dokončiť kurz rušňovodičov až 90 kandidátov na túto
profesiu. Približne rovnaký počet rušňovodičov musíme každoročne
nahradiť z dôvodu odchodu našich kolegov rušňovodičov do dôchodku alebo z
iných dôvodov," skonštatoval hovorca.
Podstav v tejto profesii je dlhodobý, ZSSK chýba 100 – 135 rušňovodičov.
Aktuálne najväčší nedostatok rušňovodičov eviduje v Bratislave, Nových
Zámkoch a Žiline. Na západnom Slovensku je navyše podľa Kováča pozícia
ZSSK na železničnom trhu práce ovplyvnená koncentráciou súkromných
železničných dopravcov, ktorí často ponúkajú prácu mladým rušňovodičom
hneď, ako opustia kurz. Tí často odchádzajú aj k dopravcom do Českej
republiky.
Záujem o prácu rušňovodiča však podľa slov hovorcu stúpa. "Kým pred piatimi rokmi sme mali ročne v kurze zhruba 60 rušňovodičov – kandidátov, dnes ich máme 120,"
vyčíslil. Ich príprava však trvá približne 15 – 18 mesiacov počnúc
vstupnou lekárskou prehliadkou až po získanie oprávnenia viesť vlaky na
tratiach Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) a povinné poznanie
konkrétnej trate.
ZSSK verí, že situácia s rušňovodičmi sa čoskoro vyrieši. Kováč
ozrejmil, že odrieknuté vlaky majú charakter posilovej prímestskej
dopravy, ktorej obmedzenie prinesie najmenej problémov pri zabezpečení
dopravy v regióne. Odriekanie sa tak podľa neho dotkne tak ako doteraz
prevažne osobných vlakov na trasách Bratislava – Malacky, Bratislava –
Nové Zámky, Senec – Galanta. "Zrušené sú len niektoré spoje, preto je v tejto situácii možné využiť vlaky, ktoré v grafikone ostali," zdôraznil.
Problém s rušňovodičmi podľa ministra dopravy Andreja Doležala (nominant
Sme rodina) nie je len o odmeňovaní, ale aj o zatraktívnení tejto
pozície. "Primárne potrebujeme vlastných rušňovodičov, kvalitných,
dobre vzdelaných, a bol by som veľmi nerád, keby na našich súpravách
jazdili zahraniční rušňovodiči. To je až ten posledný plán, ale budeme
robiť všetko pre to, aby sme skvalitnili systém vzdelávania a
zatraktívnili túto pozíciu," vyhlásil Doležal ešte v piatok (13. 8.).
ZSSK plánuje budúci rok usporadúvať podstatne viac rušňovodičských kurzov ako doteraz. "V
Martine sme vybudovali moderné školiace stredisko ZSSK Akadémia, ktoré
nám umožní zvýšiť kapacitu kurzov rušňovodičov a ďalších kľúčových
profesií a zároveň vytvára priestor na zavádzanie moderných prvkov
vzdelávania," dodal hovorca.
Zároveň chce spoločnosť dať možnosť rušňovodičom zarobiť ešte viac ako teraz. "To
si však vyžaduje uvoľnenie určitých obmedzujúcich kritérií na strane
maximálneho pracovného fondu i miery využitia pracovného času,"
poznamenal Kováč. Pre rušňovodičov ZSSK tiež zaviedla osobitný druh
prémií a zameriava sa aj na pravidelné zvyšovanie ich miezd. Priemerná
mzda rušňovodiča bez nadčasu vlani predstavovala 1374,10 eura, s
nadčasmi minulý rok dosiahla 1546 eur. Priemerná mzda všetkých
zamestnancov ZSSK s nadčasmi za vlaňajšok pritom bola 1280 eur.
Hovorca dodal, že spoločnosť zaviedla príspevok na podporu náboru či
príspevok na ubytovanie pre tých, ktorí dochádzajú z iných regiónov.
Tiež odmeňuje kolegov, ak odporučia nového kolegu.